Anvisning
Enligt finsk lag kräver byggandet lov. Byggnadstillsynen ger råd då man ansöker om olika tillstånd, som behövs vid byggande, handlägger och beviljar nödvändiga tillstånd samt sköter om myndighetssynerna ända till slutsynen. I egenskap av myndighet ser vi till att lagar och bestämmelser, som rör byggande följs. Med stöd av dessa hjälper vi till med ansökningsprocessen och övervakar byggandet. Vårt mål är att möjliggöra en bra och trygg byggd miljö då detalj-, strand- och generalplaner förverkligas. Samtidigt vill vi trygga byggarnas och deras grannars rättsskydd.
I Sibbo sker hela tillståndsprocessen i en elektronisk tjänst – Lupapiste.fi – allt från rådgivning, lovansökan och beslut ända till synerna, som hålls under byggskedet.
I schemat invid beskrivs ansökningsskedena och övervakningen under byggskedet. Klicka på rubrikerna i schemat för att få fram respektive information.
Inledande utredningsarbete
Den som planerar att börja bygga, samt de planerare som är inkopplade i projektet, bör sätta sig in i förutsättningarna för byggandet på byggplatsen, i närmiljön och i planen för området. Dessutom bör man beakta byggnadsordningen och eventuella byggsättsanvisningar, som utarbetats för området. I det här skedet ska kartmaterialet och eventuella övriga tekniska basuppgifter skaffas. Vi rekommenderar att småhusbyggare kontaktar byggexperter omedelbart efter att de skaffat tomten. I det här skedet ska byggprojektets svårighetsgrad och planerarnas uppgifter och kompetens övervägas.
Det krävs många experter för att ett byggprojekt ska lyckas:
- Byggnadstillsynens lovarkitekt och lovberedare ger råd om hur byggprojektets tillstånd ska sökas
- Huvudplaneraren svarar för den övergripande planeringen och dess kvalitet; de övriga planerarna svarar för sina respektive planeringsområden
- Den ansvariga arbetsledaren svarar för att byggandet på byggarbetsplatsen följer bestämmelserna och det beviljade tillståndet, samt att arbetet följer god byggnadssed; de övriga arbetsledarna svarar för sina respektive ansvarsområden.
Bygglov
Norra Sibbo och Tasträskets detaljplaneområde
- Tytti Mäntyoja
- Lovarkitekt
- +358401914236
- tytti.mantyoja@sibbo.fi
Södra Sibbo
- Tove Hagman
- Lovarkitekt
- +358406605148
- tove.hagman@sibbo.fi
Avgöranden om planeringsbehov och undantagsbeslut
- Vesa Ruponen
- Lovberedare
- +358401914235
- vesa.ruponen@sibbo.fi
Mer information:
Vilket tillstånd behöver jag?ByggnadsordningenAvgörande om planeringsbehov eller undantag
För att bygga en bostadsbyggnad utanför ett detaljplaneområde kan det krävas ett avgörande om planeringsbehov eller ett undantagsbeslut. Då man bygger utanför ett detaljplaneområde lönar att det sig alltid att i ett så tidigt skede som möjligt. reda ut behovet av ett avgörande om planeringsbehov eller undantagsbeslut av lovberedaren. Se nedan ”Mer information” om Område i behov av planering och avgörande om planeringsbehov.
Avgöranden om planeringsbehov och undantagsbeslut
- Vesa Ruponen
- Lovberedare
- +358401914235
- vesa.ruponen@sibbo.fi
Skedena i avgörande om planeringsbehov:
Tillstånd för byggande ska alltid sökas via e-tjänsten Lupapiste.fi. Vid behov ger lovarkitekterna och/eller lovberedarna råd om hur ansökan ska göras och ger handledning på förhand i mer krävande projekt. Förhands handledning kan begäras och frågor kan ställas i tjänsten Lupapiste.fi i handledningsdelen ("Fråga råd")
Av byggnadstillsynen ansöker man om bygglov, åtgärdstillstånd, miljöåtgärdstillstånd, rivningstillstånd och undantagsbeslut/avgörande om planeringsbehov. Till byggnadstillsynen gör man också åtgärdsanmälningar. I Lupapiste väljer man endast åtgärd, typen av tillstånd fastställs av myndigheten; behovet av undantagsbeslut/avgörande om planeringsbehov är undantag till detta, eftersom de ska redas ut före den egentliga ansökningsprocessen.
För gransknings- och tillsynsuppgifterna tar byggnadstillsynen ut tillståndsavgifter enligt byggnadstillsynstaxan som godkänts av fullmäktige.
Detaljplanen styr byggandet på områden med tät bosättning
Detaljplanerna reglerar man vad ett område kan användas till och hur mycket det får byggas på området. I karttjänsten på kommunens webbplats finns uppgifter om planen där din byggplats är belägen (plankarta samt planbeteckningar och -bestämmelser och eventuellt byggsättsanvisningar som kompletterar planen, se Tilläggsuppgifter nedan).
Detaljplanen är den mest detaljerade planläggningsnivån och där fastställer områdets kommande användning, så som vad man får bygga, var och vilket sätt och vad som ska bevaras. I en detaljplan är det möjligt att i detalj fastställa varje områdes användningsändamål, gatornas bredd, byggnaders, lekplatsers och parkeringsområdens läge på området, byggnadernas höjd och våningsyta, samt beroende på objekt till och med takets form, takskäggets exakta höjdläge och fasadmaterialet. Genom att styra byggandet strävar man efter att skapa ett enhetligt uttryck för området och möjligheter för grannarna att se hur området kommer att se ut i framtiden, eftersom byggandet sker så småningom och under olika tider.
I Sibbo utarbetar planläggningsenheten detaljplanerna och kommunfullmäktige godkänner dem som verktyg, som styr byggandet i området. Byggnadstillsynen i Sibbo kommun övervakar detaljplanens förverkligande i samarbete med planläggningsenheten.
Mer information:
Planläggningens karttjänstGeneralplanen samordnar och styr utarbetandet av detaljplanerna
Generalplanen är en plan för markanvändningen i kommunen och den är ett viktigt verktyg för utvecklingen av användningen av kommunens områden. Som namnet säger är den en generell plan, där man fastställer huvudprinciperna för användningen av områdena i kommunen. Generalplanen styr kommunens samhällsstruktur och markanvändning, främst detaljplaneringen men även byggandet direkt, t.ex. på ett bya- eller strandområde och därmed handläggningen av tillstånd för byggande på ett glesbygdsområde.
I karttjänsten på kommunens webbplats finns uppgifter om planen för den plats, där din byggplats är belägen (plankarta samt planbeteckningar och -bestämmelser, se Tilläggsuppgifter nedan).
Generalplanen kan gälla hela kommunen eller ett visst delområde, varvid den kallas delgeneralplan.
I regel byggs kommunen enligt de ikraftvarande detaljplanerna. Byggande utanför ett detaljplaneområde förutsätter oftast ett undantagsbeslut och/eller beslut om avgörande om planeringsbehov. Vanligen kan t.ex. ekonomibyggnader som ansluter till en bostadsbyggnad byggas direkt med ett byggnadslov. Se mer information i punkt "Avgörande om planeringsbehov eller undantag".
Mer information:
Planläggningens karttjänstMer information:
Det är viktigt att anställa en kompetent, professionell planerare genast i början av byggprojektet. På det sättet når man ett högklassigt resultat och sparar ofta också pengar. Huvudplaneraren hjälper också till i tillståndsprocessens olika skeden. Enligt markanvändnings- och bygglagen ska ett byggprojekt ha en huvudplanerare. Därtill behövs eventuellt en byggnadsplanerare och även andra specialplanerare.
Redan då planeringen inleds ska man noggrant bekanta sig med planen, som styr byggandet i området, samt byggsättsanvisningen. Planeringen är ett av de viktigaste skedena i ett byggprojekt, eftersom man där fastställer största delen av objektets byggnads- och användningskostnader. En plan som utarbetats av en yrkeskunnig planerare, sparar på utgifterna och underlättar och försnabbar tillståndsprocessen och byggandet.
Behörighetskraven för planerarna fastställs i markanvändnings- och bygglagen samt i miljöministeriets anvisningar. Planerarens behörighet bestäms på grundval av dennes utbildning och erfarenhet. Den som planerar ett reparations- eller ändringsarbete, ska ha erfarenhet av planeringsuppgifter kring reparationer eller ändringsarbeten. I projekt som kan anses vara mindre krävande, kan planeraren vara en person som saknar examen i byggbranschen. Byggnadstillsynsmyndigheten bedömer planerarens behörighet för den aktuella uppgiften. Behörigheten är projektspecifik.
Senast i samband med bygglovsansökan ska huvudplaneraren och byggnadsplaneraren som valts, meddelas i Lupapiste. För bedömning av behörigheten ska nödvändiga uppgifter om dessa planerares utbildning och planeringserfarenhet bifogas, vanligen examensbetyget och ett CV eller en kort referensförteckning. Huvudplaneraren ska vara registrerad till projektet i Lupapiste.
Huvudplanerarens ansvar sträcker sig över hela byggprojektet. Huvudplanerarens uppgift är att säkerställa att planerarna har tillräckliga basuppgifter/utredningar gällande projektet och sörja för att nödvändiga planer för projektet utarbetas. Huvudplanerarens uppgift är att se till att byggnadsplanen och specialplanerna bildar en helhet, så att kraven i föreskrifterna och bestämmelserna som gäller byggande, uppfylls och god byggnadssed efterföljs.
I Sibbo används ärendehanteringstjänsten Lupapiste, där man ansöker om bygglov och sköter om de tillhörande myndighetskontakterna. Byggnadstillsynen i Sibbo handlägger alla tillståndsansökningar elektroniskt. Tack vare den elektroniska tjänsten Lupapiste, sker tillståndshanteringen smidigt på nätet.
En tillståndsansökan som uppgjorts noggrant, samt väl utarbetade planer och bifogade dokument med täckande uppgifter, bidrar till att handläggningen av lovet hos byggnadstillsynen sker snabbt.
Mer information:
- Uppgifterna om ansökan
- Parterna i projektet
- alla fastighetsägare/-innehavare ska vara registrerade i Lupapiste eller alternativt ska fullmakt finnas
- Situationsplan
- Utredning om hörande av grannar samt vid behov grannes samtycke
- Eventuella övriga bilagor, såsom fullmakt, utredning om fastighetens besittning osv.
- Eventuella övriga huvudritningar
- Lagfartsbevis
- Fastighetsregisterutdrag
- Fastighetsregisterkarta
- Utdrag ur grundkartan och/eller planutdrag
Grannarna ska meddelas om att en bygglovsansökan har eller kommer att inlämnats. Detta kallas hörande av grannar. Med granne avses ägare eller innehavare av invid eller mittemot liggande fastighet eller annat område.
Det lönar sig för lovsökanden att höra grannarna själv, eftersom detta försnabbar handläggningen av lovansökan och sparar pengar. Vid hörandet används en blankett för hörande, som utarbetats av byggnadstillsynen, samt tillhörande skriftliga anvisningar. De ifyllda och undertecknade blanketterna för hörande bifogas till ansökan i Lupaiste, helst som ett enda dokument. Ett hörande kan också skötas elektroniskt via Lupapiste, om man känner till grannens e-postadress.
Även byggnadstillsynen kan sköta ett hörande, och då tar den ut en avgift enligt byggnadstillsynstaxan, som godkänts av fullmäktige.
Grannes samtycke
Förutom att höra grannarna kan också grannes samtycke krävas, om man i planen avviker från bestämmelserna i planen eller byggnadsordningen, t.ex. om man vill placera en byggnad närmare gränsen till grannens tomt, än vad detaljplanen eller byggnadsordningen tillåter. Samtycke begärs endast av de grannar, vars fördel ärendet påverkar. Sökanden sköter alltid om att samtycke söks. Ett samtycke ges skriftligen och objektet för samtyckets skall specificeras.
I markanvändnings- och bygglagen föreskrivs om:
Hörande av grannarHörande och utlåtandenEn bygglovsansökan bereds i samarbete med ett mångprofessionellt team. Diskussionsfönstret i tjänsten Lupapiste fungerar som sökandens och lovhandläggarens kommunikationskanal. Bl.a. begäran om korrigering och komplettering av handlingar, skickas den här vägen till sökanden/huvudplaneraren.
Avslagna avgöranden om planeringsbehov och undantagsbeslut lämnas genom tjänstemannaberedning till utskottet för beslutsfattande; beviljade lov avgörs med tjänstemannaberedning.
Lov beviljas då förutsättningarna för ett positivt beslut uppfylls. Då ett lov har beviljats, blir lovet synligt i Lupapiste-tjänsten.
Mer information:
Via Lupapiste ber byggnadstillsynen om utlåtanden av andra myndigheter enligt innehållet i byggprojektet. Myndigheterna som inom kommunen ger utlåtanden är bl.a. planläggningen, miljövården och vattenverket. De externa myndigheterna omfattar bl.a. räddningsmyndigheten, miljö- och hälsoskyddet och Borgå museum.
Mer information:
Den här anvisningen rör sökande av bygglov på ett område i behov av planering.
Vad är ett område i behov av planering?
Med ett område i behov av planering, avses ett område där det för att tillgodose behov i anslutning till användningen är skäl att vidta särskilda åtgärder, såsom att bygga vägar, vattenledningar eller avlopp eller att ordna friområden (MBL 16 §).
En stod del av områdena utanför detaljplaneområdena i Sibbo är områden i behov av planering. Därtill har en del av områdena i Sibbo anvisats som områden i behov av planering i generalplanen.
Förfarandet för beslutsfattande gällande byggande på områden i behov av planering innehåller två faser:
- Först gör kommunen ett avgörande om planeringsbehov.
- Om ett avgörande om planeringsbehov beviljas, kan kommunen bevilja bygglov till sökanden.
Varför behövs ett avgörande om planeringsbehov?
På ett område i behov av planering styrs byggandet av ett bostadshus med ett avgörande om planeringsbehov. Med hjälp av avgörandet blir det möjligt att bygga på områden, som saknar en plan, som direkt styr byggandet. Byggandet ska vara lämpligt med tanke på landskapet och det får inte försvåra bevarandet av särskilda natur- eller kulturmiljövärden eller tillgodoseendet av rekreationsbehoven. En väsentlig del av lovprövningen är bedömningen huruvida lett lov kan beviljas utan att äventyra likabehandling av markägarna.
Styrandet av byggandet i glesbygden har på områden i behov av planering, en stor betydelse. Målet med övervägande om planeringsbehov, är att det på områdena inte så småningom uppkommer sådant oplanerat byggande, som senare stör planläggningen av området. Det här gäller särskilt sådana områden med tillväxttryck, som är belägna t.ex. i utkanterna av tätorter. På ett område, som utvecklats genom att bygga enskilda byggnader, är det svårt att i efterskott planera t.ex. kommunalteknik och de områden, som behövs för trafikleder samt att möjliggöra att området byggs tillräckligt tätt, så att det finns förutsättningar för tjänster.
För beviljande av avgörande om planeringsbehov finns särskilda förutsättningar i markanvändnings- och bygglagen (MRL 137 §). De här förutsättningarna måste uppfyllas då avgörandet beviljas. I förfarandet för avgörande om planeringsbehov, reder man således ut om man får bygga på platsen, som ansökan gäller. Ett avgörande om planeringsbehov behövs inte för byggande av en ekonomibyggnad, som hör till en redan befintlig bostad eller lantgård och inte heller för renovering eller en mindre utvidgning av en bostadsbyggnad.
Ett avgörande om planeringsbehov ska sökas i god tid innan byggprojektet inleds. Giltighetstiden för ett avgörande om planeringsbehov bestäms i beslutet, men tiden kan vara högst två år. Då ett positivt beslut erhållits, skall bygglov sökas inom giltighetstiden för avgörandet om planeringsbehov. Beslutet huruvida byggandet förutsätter ett avgörande om planeringsbehov, fattas från fall till fall. Bedömningen påverkas av bl.a. projektets karaktär och byggplatsen.
I markanvändnings- och bygglagen föreskrivs:
Särskilda förutsättningar för bygglov på områden i behov av planering (MBL 137 §)Om byggaren vill avvika från planen eller andra bestämmelser, föreskrifter, förbud eller andra begränsningar för byggande eller andra åtgärder enligt markanvändnings- och bygglagen eller sådana som utfärdats med stöd av den, som till exempel byggnadsordningen, behöver byggaren ett undantagsbeslut före bygglovet.
Undantag får inte medföra olägenheter med tanke på planläggningen, genomförandet av planen eller annan reglering av områdesanvändningen, försvåra möjligheterna att uppnå målen för naturvården eller försvåra möjligheterna att uppnå målen för skyddet av den byggda miljön. Undantag får inte beviljas, om det leder till byggande med betydande konsekvenser eller annars har avsevärda skadliga miljökonsekvenser eller andra avsevärda och skadliga konsekvenser. För undantag behövs alltid ett särskilt skäl. Ett särskilt skäl är en orsak som kan förknippas med byggplatsens egenskaper. Ett särskilt skäl kan däremot inte anknyta till sökandens egenskaper.
Undantag ska sökas i god tid innan byggprojektet inleds. Giltighetstiden för ett undantag bestäms i beslutet, men tiden kan vara högst två år. Då ett positivt beslut erhållits, skall bygglov sökas inom undantagsbeslutets giltighetstid.
Ett undantagsbeslut behövs bland annat:
- Då man vill avvika från det användningssyfte som anges i detaljplanen.
- Då man vill avvika från byggnadsytorna som anges i detaljplanen.
- Då man vill avvika från den maximala byggrätten.
- Då man vill avvika från minimiarealen för en byggplats, som fastställts i kommunens byggnadsordning.
- Vid byggande på ett strandområde som saknar detaljplan.
Om användningen av stamfastighetsprincipen föreskrivs i generalplanerna eller delgeneralplanerna i Sibbo (i vissa planer används också termen stomlägenhet). Principen används i stor utsträckning även i de övriga kommunerna i Finland. Med stamfastighet avses en sådan fastighet som har existerat 1.7.1959 (dagen för ikraftträdelse av den redan upphävda bygglagen). Stamfastigheterna har vanligen styckats efter det här datumet till mindre fastigheter, och på grundval av den nuvarande fastighetsindelningen hör det ofta flera fastigheter till samma stamfastighet.
I en stamfastighetsutredning undersöker man till vilken stamfastighet fastigheten i den aktuella ansökan hör och hur många byggplatser man redan byggt på stamfastighetens område. I delgeneralplanerna eller generalplanerna i Sibbo ingår ofta bestämmelser om dimensioneringen, som anger det högsta antalet byggplatser, som kan beviljas för stamfastigheten. Dimensioneringen är högre på byaområden och lägre på områden, som är mindre lämpliga för byggande. Den här dimensioneringen i generalplanen jämförs med de existerande byggplatserna, varvid man kan bedöma om nya byggplatser kan beviljas på stamfastighetens område.
Genom att använda stamfastighetsprincipen vill man trygga likabehandling av markägarna, genom att beakta de övriga markägarnas eventuella behov för motsvarande byggande, så att inte en enda markägare kan använda hela stamlägenhetens beräknade byggrätt. Därtill strävar man efter att säkerställa att huvudparten av byggandet placeras på områden, som i generalplanerna anvisats som byaområden. I praktiken bedömer man byggrätten som fastigheten använt. Det är alltså möjligt att den nuvarande ägaren av en obebyggd fastighet blir utan byggrätt, om den tidigare ägaren redan styckat det antal byggplatser av fastigheten, som dimensioneringen tillåter. Därtill ska observeras att stamfastighetsgranskningen eller dimensioneringen, endast utgör en faktor, som påverkar beviljandet av lov. För att lov ska kunna beviljas måste alla förutsättningar enligt 137 § i markanvändnings- och bygglagen uppfyllas.
Starta bygglovsprocessen
Tillstånd för byggande ska alltid sökas via e-tjänsten Lupapiste.fi. Vid behov ger lovberedaren råd om hur ansökan ska göras och ger handledning på förhand. Förhands handledning kan begäras och frågor kan ställas i tjänsten Lupapiste.fi i handledningsdelen ("Fråga råd")
Det lönar sig att låta en yrkesperson (huvudplaneraren) göra ansökan.
För gransknings- och tillsynsuppgifterna tar byggnadstillsynen ut lovavgifter enligt byggnadstillsynstaxan.
Detaljplanen styr byggandet på områden med tät bosättning.
Detaljplanerna reglerar man vad ett område kan användas till och hur mycket det får byggas på området. I karttjänsten på kommunens webbplats finns uppgifter om planen där din byggplats är belägen (plankarta samt planbeteckningar och -bestämmelser och eventuellt byggsättsanvisningar som kompletterar planen, se Tilläggsuppgifter nedan).
Detaljplanen är den mest detaljerade planläggningsnivån och där fastställer områdets kommande användning, så som vad man får bygga, var och vilket sätt och vad som ska bevaras. I en detaljplan är det möjligt att i detalj fastställa varje områdes användningsändamål, gatornas bredd, byggnaders, lekplatsers och parkeringsområdens läge på området, byggnadernas höjd och våningsyta, samt beroende på objekt till och med takets form, takskäggets exakta höjdläge och fasadmaterialet. Genom att styra byggandet strävar man efter att skapa ett enhetligt uttryck för området och möjligheter för grannarna att se hur området kommer att se ut i framtiden, eftersom byggandet sker så småningom och under olika tider.
I Sibbo utarbetar planläggningsenheten detaljplanerna och kommunfullmäktige godkänner dem som verktyg, som styr byggandet i området. Byggnadstillsynen i Sibbo kommun övervakar detaljplanens förverkligande i samarbete med planläggningsenheten.
Mer information:
Planläggningens karttjänstGeneralplanen samordnar och styr utarbetandet av detaljplanerna.
Generalplanen är en plan för markanvändningen i kommunen och den är ett viktigt verktyg för utvecklingen av användningen av kommunens områden. Som namnet säger är den en generell plan där man fastställer huvudprinciperna för användningen av områdena i kommunen. Generalplanen styr kommunens samhällsstruktur och markanvändning, främst detaljplaneringen och även byggandet direkt t.ex. på ett bya- eller strandområde och därmed handläggningen av tillstånd för byggande på ett glesbygdsområde.
I karttjänsten på kommunens webbplats finns uppgifter om planen där din byggplats är belägen (plankarta samt planbeteckningar och -bestämmelser, se Tilläggsuppgifter nedan).
Generalplanen kan gälla hela kommunen eller ett visst delområde, varvid den kallas delgeneralplan.
I regel byggs kommunen enligt de ikraftvarande detaljplanerna. Att bygga utanför ett detaljplaneområde förutsätter oftast ett undantagsbeslut och/eller beslut om avgörande om planeringsbehov. Vanligen kan t.ex. ekonomibyggnader som ansluter till en bostadsbyggnad byggas direkt med ett bygglov. Se mer information i punkt "Avgörande om planeringsbehov eller undantag".
Mer information:
Planläggningens karttjänstMer information:
Det är viktigt att anställa en kompetent, professionell planerare genast i början av byggprojektet. På det sättet når man ett högklassigt resultat och sparar ofta också pengar. Huvudplaneraren hjälper också till i tillståndsprocessens olika skeden. Enligt markanvändnings- och bygglagen ska ett byggprojekt ha en huvudplanerare. Därtill behövs eventuellt en byggnadsplanerare och även andra specialplanerare.
Redan då planeringen inleds ska man noggrant bekanta sig med planen, som styr byggandet i området, samt byggsättsanvisningen. Planeringen är ett av de viktigaste skedena i ett byggprojekt, eftersom man där fastställer största delen av objektets byggnads- och användningskostnader. En plan som utarbetats av en yrkeskunnig planerare, sparar på utgifterna och underlättar och försnabbar tillståndsprocessen och byggandet.
Behörighetskraven för planerare fastställs i markanvändnings- och bygglagen samt i miljöministeriets anvisningar. Planerarens behörighet bestäms på grundval av dennes utbildning och erfarenhet. Den som planerar ett reparations- eller ändringsarbete, ska ha erfarenhet av planeringsuppgifter kring reparationer eller ändringsarbeten. I projekt som kan anses vara mindre krävande, kan planeraren vara en person som saknar examen i byggbranschen. Byggnadstillsynsmyndigheten bedömer planerarens behörighet för den aktuella uppgiften. Behörigheten är projektspecifik.
Senast i samband med bygglovsansökan ska huvudplaneraren och byggnadsplaneraren som valts, meddelas i Lupapiste. För bedömning av behörigheten ska nödvändiga uppgifter om dessa planerares utbildning och planeringserfarenhet bifogas, vanligen examensbetyget och ett CV eller en kort referensförteckning. Huvudplaneraren ska vara registrerad till projektet i Lupapiste.
Huvudplanerarens ansvar sträcker sig över hela byggprojektet. Huvudplanerarens uppgift är att säkerställa att planerarna har tillräckliga basuppgifter/utredningar gällande projektet och sörja för att nödvändiga planer för projektet utarbetas. Huvudplanerarens uppgift är att se till att byggnadsplanen och specialplanerna bildar en helhet, så att kraven i föreskrifterna och bestämmelserna som gäller byggande, uppfylls och god byggnadssed efterföljs.
Utarbeta och lämna in en ansökan
I Sibbo används ärendehanteringstjänsten Lupapiste, där man ansöker om bygglov och sköter om de tillhörande myndighetskontakterna. Byggnadstillsynen i Sibbo handlägger alla tillståndsansökningar elektroniskt. Tack vare den elektroniska tjänsten Lupapiste, sker tillståndshanteringen smidigt på nätet.
Huvudplaneraren ska uppdatera och underteckna huvudritningarna samt övriga utredningar och planer elektroniskt i Lupapiste. Se närmare information om de övriga bilagorna som ska bifogas till ansökan i punkt "Dokument som ska bifogas till en ansökan som sker via Lupapiste / sköts av kunden". Anvisningar om specialplaner under byggskedet finns under punkt "Byggandet".
En tillståndsansökan som uppgjorts noggrant, samt väl utarbetade planer och bifogade dokument med täckande uppgifter, bidrar till att handläggningen av lovet hos byggnadstillsynen sker snabbt.
Mer information:
- Uppgifterna om ansökan
- Parterna i projektet
- alla fastighetsägare/-innehavare ska vara registrerade i Lupapiste eller alternativt ska fullmakt finnas
- huvudplaneraren ska vara registrerad i Lupapiste samt examensbetyg och CV eller referensförteckning som bilaga
- Huvudritningar: minst en situationsplan, planritning, fasad- och sektionsritningar
- Utredning om hörande av grannar samt vid behov grannes samtycke
- Ansökan om att ansluta sig till vattentjänstnätet eller plan för avloppsvattensystemet (innehåller minst blanketten; planen för avloppssystemet, en sektionsritning och situationsplanen)
- Utlåtande om grundläggningssätt
- Fuktsäkerhetsbeskrivning
- Energiutredning (innehåller energicertifikat)
- Huvudplanerarens checklista
- Eventuella övriga bilagor, såsom fullmakt, utredning om fastighetens besittning osv.
- Eventuella övriga huvudritningar
- Lagfartsbevis
- Fastighetsregisterutdrag
- Fastighetsregisterkarta
- Utdrag ur grundkartan och/eller planutdrag
- Ett eventuellt avgörande om planeringsbehov och/eller undantagsbeslut som anknyter till projektet
Grannarna ska meddelas om att en bygglovsansökan har eller kommer att inlämnats. Detta kallas hörande av grannar. Med granne avses ägare eller innehavare av invid eller mittemot liggande fastighet eller annat område. I fall där grannfastigheten har flera ägare eller innehavare, bör alla dessa höras.
Det lönar sig för lovsökanden att höra grannarna själv, eftersom detta försnabbar handläggningen av lovansökan och sparar pengar. Vid hörandet används en blankett för hörande, som utarbetats av byggnadstillsynen, samt tillhörande skriftliga anvisningar. De ifyllda och undertecknade blanketterna för hörande bifogas till ansökan i Lupapiste, helst som ett enda dokument. Ett hörande kan också skötas elektroniskt via Lupapiste, om man känner till grannens e-postadress.
Även byggnadstillsynen kan sköta ett hörande, och då tar den ut en avgift enligt byggnadstillsynstaxan, som godkänts av fullmäktige.
Grannes samtycke
Förutom att höra grannarna kan också grannes samtycke krävas, om man i planen avviker från bestämmelserna i planen eller byggnadsordningen, t.ex. om man vill placera en byggnad närmare gränsen till grannens tomt, än vad detaljplanen eller byggnadsordningen tillåter. Samtycke begärs endast av de grannar, vars fördel ärendet påverkar. Sökanden sköter alltid om att samtycke söks. Ett samtycke ges skriftligen och objektet för samtyckets skall specificeras.
I markanvändnings- och bygglagen föreskrivs:
Hörande av grannarHörande och utlåtandenHandläggning av ansökan
Beredningen av ansökan påbörjas, då ansökan är beredningsbar, det vill säga då ansökan i sin helhet är sakenligt ifylld och alla de bilagor som behövs, finns tillgängliga i Lupapiste. En ansökans behandlingstid beräknas från och med att ansökan är beredningsbar.
Ett bygglov bereds i samarbete med ett mångprofessionellt team. Diskussionsfönstret i tjänsten Lupapiste fungerar som sökandens och lovhandläggarens kommunikationskanal. Bl.a. begäran om korrigering och komplettering av handlingar, skickas den här vägen till sökanden/huvudplaneraren.
Lovbeslut för byggnader på över 1500 m²vy och bostadsbyggnader som har fler än två bostäder, fattas av kommunens byggnads- och miljöutskott. Övriga beslut om bygglov, åtgärdstillstånd, rivningstillstånd och miljöåtgärdstillstånd fattas av byggnadstillsynens tjänsteinnehavare. Avslagna avgöranden om planeringsbehov och undantagsbeslut lämnas genom tjänstemannaberedning till utskottet för beslutsfattande; beviljade lov avgörs med tjänstemannaberedning.
Lov beviljas då förutsättningarna för ett positivt beslut uppfylls. Då ett lov har beviljats, blir lovet synligt i Lupapiste-tjänsten.
Mer information:
Via Lupapiste ber byggnadstillsynen om utlåtanden av andra myndigheter enligt innehållet i byggprojektet. Myndigheterna som inom kommunen ger utlåtanden är bl.a. planläggningen, miljövården och vattenverket. De externa myndigheterna omfattar bl.a. räddningsmyndigheten, miljö- och hälsoskyddet och Borgå museum.
Lov som beviljats
Lovbeslutet med tillhörande anvisningar om ändring, postas efter beslutsdagen till sökanden eller den andra person, som angetts i ansökan. Beslutet finns också på tjänsten Lupapiste.
Lovbeslutens anslagsförteckningar finns framlagda för en viss tid på kommunens anslagstavla och på byggnadstillsynens webbplats. Byggandet får inledas först då bygglovet vunnit laga kraft, om inte rätt att inleda byggandet före beslutet vunnit laga kraft, har utfärdats mot en säkerhet. Rätt att inleda byggandet, före det vunnit laga kraft, skall sökas i samband med lovansökan, genom att ange detta i själva projektbeskrivningen på Lupapiste.
Avgiften för rätt att inleda byggande före det vunnit laga kraft, bestäms i byggnadstillsynstaxan. Storleken på säkerhetsavgiften fastställs enligt byggprojektets omfattning. Säkerhetsavgiften returneras då lovet vunnit laga kraft.
Ett lovbeslut är ofta förenat med lovvillkor, som måste följas vid byggandet.
Mer information:
Ett beviljat bygglov ger rätt att uppföra en byggnad eller utföra en annan åtgärd. Innan byggandet eller en annan åtgärd kan inledas, måste lovet ha vunnit laga kraft. Att ett lov är i laga kraft, innebär att besvärstiden gått ur och inga besvär har gjorts om beslutet. Fristen för att söka ändring är vanligen 14 eller 30 dagar.
Ett lov förpliktar inte till att bygga. Lovet förfaller om byggnadsarbetet, som lovet avser, inte påbörjats inom tre år eller slutförts inom fem år. Ett åtgärdstillstånd, rivningstillstånd eller miljöåtgärdstillstånd förfaller om inte åtgärden vidtagits inom tre år. Tiden löper från det datum då beslutet vunnit laga kraft.
Om de rättsliga förutsättningarna för byggandet eller en annan åtgärd fortfarande är i kraft, kan byggnadstillsynen förlänga lovets giltighetstid för inledande av arbetet med högst två år. För slutförande av ett arbete kan tidsfristerna förlängas med högst tre år åt gången och i perioder om minst ett halvår. Ansökan om förlängning ska göras före lovbeslutet förfaller.
Förlängningar ska sökas i Lupapiste. Om lovet beviljats med en pappersansökan, skall förlängning sökas med en pappersblankett. Om förlängning söks via Lupapiste, ska längden på förlängningen anges i år tydligt i ansökan (se byggnadstillsynstaxan). Även en kort beskrivning om projektets situation ska bifogas.
Byggandet
Övervakningen under byggskedet främjar den byggda miljöns kvalitet och trygghet. Ett byggprojekt skall inledas inom tre år och slutföras inom fem år från att lovet beviljats. Vid behov är det möjligt att söka förlängning för ett projekt, d.v.s högst två år för att inleda ett projekt och högst tre år åt gången för att slutföra ett projekt.
Under byggskedet utför myndigheterna de syner och granskningar på byggarbetsplatsen som fastställts i lovbeslutet. Byggnadstillsynen deltar i det inledande mötet, samt i lovbeslutets fastställda syner. Vid behov kan byggnadstillsynsmyndigheten till exempel vid det inledande mötet bestämma, att även andra synder ska hållas. Myndighetssynerna säkerställer att byggandet sker enligt planerna och bygglovet. Synernas antal beror på byggprojektets omfattning. Synerna som görs kan omfatta lägessyn, bottensyn, konstruktionssyn, bruktagningssyn samt slutsyn.
Byggarbetsplatsens ansvariga arbetsledare ansvarar för att synerna förrättas vid rätt tidpunkt och bokar tid för synerna.
Arbetsledarna
Byggnadstillsynen godkänner byggarbetsplatsens arbetsledare, som specificerats i lovvillkoren. Dessa är vanligen ansvariga arbetsledaren (AAL), arbetsledaren för fastighetens vatten- och avloppsutrustning (FVA) samt arbetsledaren för ventilationsanläggningen (VENT). Ansökningar för och anmälningar om dessa arbetsledare görs i Lupapiste innan respektive arbetsskede inleds. Arbetsledarna fyller i byggarbetsplatsens inspektionsprotokoll, som byggnadsinspektören granskar i samband med synerna.
De vanligaste synerna:
Om en markering av läget förutsätts i lovet skall markeringen beställas innan det egentliga byggarbetet inleds. Syftet med att markera byggnadens läge är att styra byggandet till den plats som fastställts i bygglovet. Markeringen av läget kan beställas per e-post på adressen mittauspalvelut@sipoo.fi
Inledande av byggarbetena skall meddelas till byggnadstillsynen. Anmälningsskyldigheten gäller alla byggprojekt. Inledningsanmälan görs vanligen av projektets ansvariga arbetsledare till områdets byggnadsinspektör per telefon eller per e-post.
Innan byggarbetet inleds ska byggaren vanligen ordna ett inledningsmöte. Om ett inledningsmöte behövs, har det angetts i lovbeslutet. På inledningsmötet går man igenom lovvillkoren och lovdokumenten, samt de gemensamma spelreglerna för det beviljade. På mötet deltar den som ska inleda byggarbetet, den ansvariga arbetsledaren, huvudplaneraren, byggnadsinspektören och eventuellt även andra som berörs av byggarbetet.
Vid bottensynen granskar man marken samt att grundkonstruktionerna byggts enligt planerna. Den ansvariga arbetsledaren ber om att en bottensyn förrättas då grävnings- och fyllnadsarbetena, som gäller grundkonstruktionerna gjorts och eventuella grundkonstruktionsformar och -järn monterats.
En lägessyn förrättas när byggnadens grund är färdig. Vid lägessynen granskar man byggandens läge i förhållande till det beviljade lovet. Även byggnadens höjdläge granskas vid synen. Lägessynen kan beställas per e-post på adressen mittauspalvelut@sipoo.fi
Vid konstruktionssynen granskar man byggnadens bärande och förstyvande konstruktioner. Om inte något annat avtalas, ber den ansvariga arbetsledaren att en konstruktionssyn ska förrättas, när byggnadens vattentak har monterats och fästs enligt konstruktionsplanerna.
Vid ibruktagningssynen, som delvis slutsyn, granskas förutsättningarna för att ta byggnaden i bruk. Syftet med en omfattande syn är att säkerställa, att byggnaden och områdena som ska tas i bruk, är trygga för användarna. En byggnad eller en del av den får inte tas i bruk före ibruktagningssynen.
Slutsynen förrättas när byggarbetena har slutförts. Vid slutsynen granskar man slutresultatet av hela byggprojektet, varvid också gårdsarbetena ska vara helt slutförda. Slutsynen ska beställas under bygglovets giltighetstid (ett bygglovs giltighetstid är 5 år och ett åtgärdstillstånds giltighetstid är 3 år).
Byggnaden kan tas i bruk
Myndighetsövervakningen tar slut i och med slutsynen, som ska beställas under lovets giltighetstid. En förrättad slutsyn höjer fastighetens värde.
En fungerande byggnad förutsätter förutom god planering, även rätt användning och underhåll av bygganden. Bostadsbyggnader skall ha en före slutsynen utarbetad bruks- och underhållsanvisning.